For å lykkes med din blogg er du avhengig av lesere, og helst så mange som mulig! Derfor har jeg samlet alle mine 13 BESTE tips som skaffer bloggen din flere av dem. CHECK IT OUT!
Tips #1 – Lag en kick-ass tittel til innlegget på din blogg
Legg merke til tittelen på dette blogginnlegget. “13 tips som skaffer DIN blogg flere lesere!”
Den er ikke tilfeldig!
Det er mange ting å tenke på når man skal skrive et blogginnlegg. En av de tingene som er aller, aller viktigst – dersom du vil ha lesere – er tittelen.
Det du ønsker deg er organisk Google-trafikk. Dette innebærer at lesere finner deg gjennom et Google-søk, og velger ditt innlegg foran alle andres.
Det første leseren ser er naturligvis tittelen. Og førsteinntrykket i alle sammenhenger er utrolig viktig. En god tittel kan avgjøre ALT. Så hva skal til for å mekke en god tittel?
Let’s check it out.
Her er noe av det som du bør tenke på når du skal skrive tittelen til ditt blogginnlegg:
- Bruk et tall i starten av overskriften – og helst et oddetall
- Skriv titler som konkretiserer hva innlegget inneholder
- Bruk 57 karakterer (tall/bokstaver) eller færre
- Tittelen din bør inneholde mellom 6-10 ord
- Bruk et superlativ
- “Skrem” leserne til å klikke (ved å bruke et negativt superlativ)
- Bruk en vinner-frase (sjekk lenger ned hva det innebærer)
- Ordene “du” og “dine” er klikk-magneter
- Ikke vær for pushy i titlene dine
- Bruk [bracketer] for spesielt type content
- Dersom du skal stille et spørsmål: Bruk “How” / “Hvordan”
- Bruk et power word
Okei, der har du det! La oss grave oss litt mer ned i hvert punkt.
1) Bruk et tall i starten av overskriften – og helst et oddetall
Nummererte titler som leder til listeinnlegg (som dette innlegget) rykker opp på rankingene raskere enn andre innlegg. Lesere elsker å skanne seg gjennom for å komme rett til kjøttet, og det gjøres best ved å bruke lister.
Googles algoritme har også lagt merke til at lesere bruker lengre tid på nummererte artikler. Derfor er dette blitt belønnet med høyere rangeringer.
Jeg anbefaler at minst 50% av alle innleggene dine har nummererte titler (og inneholder en form for liste). Noen eksempler på dette er:
- 11 sikre tegn på at du bør bytte partner
- 23 faresignaler på at du har fukt i kjelleren
- 7 ting du må huske før du får barn
(Legg også merke til at jeg bruker oddetall.)
Conductor har gjort en undersøkelse på hva slags titler leserne foretrekker. Undersøkelsen viste at nummererte headlines er en klar vinner.
Ingen vet egentlig hvorfor, men fakta er at innlegg med oddetall får flere klikk enn innlegg med partall.
Content Marketing Institute og Backlinko gjorde en studie på dette og fant ut at oddetall genererer 20% flere klikk!
2) Skriv titler som konkretiserer hva innlegget inneholder
En av hovedgrunnene til at nummererte poster funker så bra, er fordi ingenting overlates til fantasien. De er dønn ærlige på hva innlegget inneholder.
Det viser seg at det er slik leserne vil ha det!
Nøkkelordet ditt må selvsagt komme tidlig i tittelen.
3) Bruk 57 karakterer (tall/bokstaver) eller færre
Hvis innlegget ditt har en for lang tittel, kommer Google til å kutte den ned. Det ønsker vi ikke. Derfor må du passe på at du holder deg innafor.
De to teknikkene for å optimalisere tittel-lengder for Google er:
- Minimumsantall: Dette innebærer å holde seg til 45 karakterer eller mindre. Da kan du være nesten helt sikker på at hele tittelen blir lest. Men husk at noen bokstaver tar større plass enn andre. Eksempelvis er w mye “større” enn i. Hvis du holder deg til 45 karakterer eller færre, vil bare 2% av titlene dine bli kuttet.
- Plassér keywordet/nøkkelordet helt i starten: Hvis du bruker denne strategien er du sikker på at nøkkelordet ditt kommer med. Og det MÅ med! Få det med i første halvdel av tittelen din.
Moz studerte over 28,000 titler som ranker på førstesiden av Google under populære nøkkelord-fraser. Titler som Google kuttet ned på hadde mellom 42 og 68 karakterer. Med et gjennomsnitt på 57.7. Med andre ord anbefaler jeg å holde deg under 57!
4) Tittelen din bør inneholde mellom 6-10 ord
Ikke for lang. Ikke for kort. Dette kan noen ganger være en utfordring, og det er langt i fra det viktigste på denne listen.
Dersom du har en fantastisk tittel på 12 ord, for all del: GO FOR IT!
Men det er viktig å sørge for at de første seks ordene virkelig teller! Det er dette folk leser.
For eksempel:
- 17 måter å bli slank på uten å trene!
- 3 SEO-teknikker som funker for alle!
- Før du starter din blogg må du lese dette.
CoSchedule slo fast at 6 er det magiske tallet.
5) Bruk et superlativ
Et superlativ er et sterkt adjektiv som du bør bruke tidlig i tittelen for å legge på litt ekstra trykk. Superlativer er klikk-magneter, men det betyr ikke at du skal overdrive.
Å bruke ett skikkelig godt superlativ er nok i hver tittel.
- Tittel uten superlativ: 17 reisemål for sommerferien
- Tittel med superlativ: 17 fantastiske reisemål for sommerferien
Når det er sagt er det ikke alltid like enkelt å finne gode superlativer på norsk. Mange av bloggene jeg leser er på engelsk og der er det enklere å plassere superlativene. Men med litt innsats skal vi nok klare det vi også!
6) “Skrem” leserne til å klikke (ved å bruke et negativt superlativ)
Skremselspropaganda funker ikke bare for forsikringsselskaper, men også for en blogg.
Outbrain studerte over 65,000 titler for å finne ut hva som funker best av positive og negative superlativer. De tok også hensyn til titler uten superlativer. Titlene med negative superlativer stakk av med seieren, og fikk hele 30% flere klikk enn konkurrentene.
7) Bruk en vinner-frase
Buzzfeed er kjent som kongene av headlines. De har brukt enormt med ressurser for å finne ut hvordan skrive best mulig titler.
Max Woolf har gravd seg frem til de Buzzfeed-frasene som er mest delt blant lesere. Ikke alle funker like godt i blogg-titler, men det er mye her som kan brukes. De må selvsagt oversettes til norsk – dersom bloggen din er på norsk.
For eksempel:
- “Hvem er du i …”
- “… før du dør”
- “… i hele ditt liv”
- “… noensinne”
8) Ordene “du” og “dine” er klikk-magneter
Lesere flest liker å føle at du snakker direkte til dem. Bruk derfor gjerne “din”, “dine” eller “deg” i tittelen.
For eksempel:
- 21 strategier som gjør at du spiser sunnere
- Hvordan du også kan bli en topp-blogger
Buffer analyserte de mest delte overskriftene på deres plattform. Titler med “du”/”din” havnet på en sterk andreplass bak listeposter.
9) Ikke vær for pushy i titlene dine
Det er en hårfin linje mellom å være overbevisende og å være påtrengende. Det er utrolig viktig å ikke oppfattes som sistnevnte, det vil gå ut over klikkene dine.
Her er et par eksempler på ting du vil unngå i din blogg:
- 5 øvelser du må begynne med idag
- 11 verktøy alle mannfolk må ha i garasjen
Outbrains undersøkelse viste at pushy headlines genererer 20% færre klikk.
10) Bruk [bracketer] for spesielt type content
Jeg kommer ikke på hva det heter på norsk, men på engelsk kalles det brackets. Det er de som ligner på parantes, men har rette vinkler i kantene.
Mange lesere elsker en viss type content (innhold), for eksempel videoer eller infographics. Med brackets highlighter du dette contentet.
Typer bracket content med høy CTR (click-through rate) er:
- Templates/Maler – “9 måter å skrive den perfekte bloggtittel [Template]”
- Infographics – “13 kostholdsstatistikker som vil sjokkere deg [Infographic]”
- Intervju – “Hvordan AirBNB endrer verden [Intervju]”
V3b avslørte at brackets økte CTR med 38%!
11) Dersom du skal stille et spørsmål: Bruk «How» / «Hvordan»
Dersom du skal stille et spørsmål i tittelen av innlegget ditt anbefaler jeg å bruke “Hvordan”. Et eksempel på dette er: “Hvordan skrive et magisk blogginnlegg!”
BuzzStream har sett nærmere på alle Buzzfeed sine overskrifter og identifisert de som har prestert dårligst. Deretter så de på hva disse titlene inneholdt.
De kom frem til ti forskjellige punkter, og tre av disse var spørsmål. De spørsmålene bør du med andre ord ikke bruke:
12) Bruk et power word!
Vi har allerede snakket om superlativer, og for å skape enda mer følelsesladd dynamitt bør du bruke et power word.
CoSchedule gjorde en studie på nettopp dette. Her fant de ut at blogginnlegg som bruker power words deles langt mer enn andre.
Denne kunnskapen bør du også ta i bruk og bruke for det den er verdt.
Bruk gjerne noen av disse ordene, som selvsagt kan oversettes til norsk.
Listen er laget av copywriter Karl Stepp.
Det var tips #1. Jeg anbefaler at du bruker noe av det vi har snakket om til ditt neste blogginnlegg. Du trenger ikke bruke alle selvsagt, men noen bør du ta med.
La oss gå videre til tips #2 om hvordan du også kan få flere lesere til DIN blogg!
Tips #2 – Hvilken skrifttype og størrelse bør DU bruke?
Det er bevist at Arial og Georgia er de enkleste fontene (skriftene) å lese. Det bør være grunn nok til å bruke en av dem.
Du VIL at lesere skal ha en behagelig opplevelse på din blogg. Da bør du gjøre teksten behagelig å lese.
Arial og Georgia funker også veldig bra i alle browsere og på alle enheter.
Mange amatørbloggere leter etter “kule skrifttyper” for å skille seg ut. Mitt tips er å gå for Arial eller Georgia. Du kan eventuelt strekke deg så langt som Helvetica.
Når det gjelder størrelsen på fonten/skriften bør du holde deg mellom 14 – 18. Jeg bruker 14. Hvorfor? Fordi det er enklest å lese. Igjen går det på å skape en god opplevelse for leseren.
Husk at du også ønsker mennesker med svakere syn og eldre velkommen til din blogg (håper jeg). Det er enda en grunn til å holde skriften stor, sterk og tydelig.
Dessuten gir det en god følelse å scrolle nedover på siden. Mange lesere ønsker å kjenne at de er på vei mot målet, og dette underbygger det.
Tips #3 – Lengde (lengre enn langt… ?)
“Alle” lurer på dette: Hvor langt bør innlegget være?
Svaret er, kort sagt: Jo lengre, jo bedre.
La oss ta en kikk på noen undersøkelser som er gjort på dette. Kanskje vi kan komme frem til et nøyaktig tall.
Topp 10 Google-rankings: Gjennomsnittslengde
SerpIQ kom frem til at gjennomsnittet for innlegg som ranker nr. 1 på Google er 2,450 ord. De innleggene som ranket nr. 10 inneholdt også over 2,000 ord.
Gjennomsnittslengden som tiltrekker seg mest backlinks
Phoenix Hug så på sammenhengen mellom lengde og backlinks. Resultatet viste at innlegg som inneholdt over 2,500 ord tiltrakk flest backlinks. Og backlinks er selvsagt noe enhver blogger ønsker seg.
Gjennomsnittslengden som tiltrekker flest (sosiale) delinger
Det samme gjelder i hovedsak for social shares også.
OkDork kom frem til at innlegg mellom 3,000 og 10,000 ord ble delt flest ganger i sosiale medier. Knekkpunktet også her er på 2,000 ord som bildet viser.
På bakgrunn av dette vil jeg anbefale at alle innleggene på din blogg inneholder minst 2,500 ord.
Tips #4 – Black on White! Svart-hvitt is back!
Alle bøker som noensinne er skrevet, iallefall nesten alle, er skrevet med svart skrift på hvit bakgrunn. Svart på hvitt er den perfekte kontrasten for å lese tekst, og ingenting ser ut til å forandre på dette.
Amatørbloggere har en tendens til å være fancy og teste ut all slags former og farger på sin blogg. Mitt tips er å holde seg til svart på hvitt!
Dersom du føler for å være kreativ er det best å holde seg til logo og footer. La teksten være i fred!
Tips #5 – Linjeavstand, setninger, paragrafer, inndeling og headinger
Linjeavstanden bør være 1,5. Setningene bør være under 20 ord, og paragrafene bør være korte, og helst mange.
Du ønsker å gjøre teksten enkel å fordøye.
Bruk derfor mange inndelinger og headinger. Lesere elsker headinger og når innleggene er delt opp i bolker. Husk å inkludere nøkkelordet ditt i minst én heading!
Tips #6 – Meta-beskrivelse, klikk-ticker nr. 2!
Meta-beskrivelsen er den teksten som kommer opp under tittelen din på Google.
Du bør alltid lage din egen custom meta-beskrivelse for hvert innlegg. Dersom du ikke gjør det bruker Google et utsnitt fra teksten din til å lage en for deg.
Og da ser det ofte slik ut:
Den enkleste måten å komponere dine egne meta-beskrivelser på, er ved å bruke Yoast SEO. Yoast er verdens beste SEO-plugin og kommer både i gratisversjon og premium. Selv bruker jeg gratisversjonen, men kommer til å oppgradere etterhvert.
Når du har installert Yoast finner du en boks nederst på hver side, under hvert innlegg. Her kan du blant annet redigere meta-beskrivelsen etter ditt ønske.
Det er et par ting du bør huske når du skriver din meta-beskrivelse.
Inkludér nøkkelordet
Enten nøkkelordet er ett enkelt ord, eller du går for en frase, må den være med i meta-beskrivelsen. Det er nesten like viktig som å ha med ordet/frasen i tittelen din.
Frist leserne til å klikke med en liten tease…
Dersom du skriver en meta som er lengre enn 156 karakterer vil Google automatisk kutte den ned. Det gjør de ved å bruke dette tegnet, som betyr at setningen ikke er fullført: “(…)”
Dette gjør at Googlere flest er vant til å se tegnet, og det kan du bruke til din fordel. Forsøk å friste leserne til å klikke ved å bruke “(…)”
Det du ønsker å gjøre er å kutte beskrivelsen like før du kommer til godsakene. Under ser du hvordan jeg har brukt denne effekten i meta-beskrivelsen til dette innlegget.
Tips #7 – Permalinker
Permalinken er den delen av linken som kommer etter navnet på bloggen. Dette er selve linken til innlegget.
En god permalink ser slik ut:
En dårlig permalink ser derimot slik ut:
https://www.passiveinntekter.no/?p=36101
Det er opplagt at vi ønsker oss en ryddig og pen link. Denne imøtekommer leserne på en helt annen måte enn hva som er tilfellet ved dårlige linker.
Under innstillinger (settings) på WordPress kan du velge hvordan du vil at dine permalinker skal se ut. Du kan selvsagt også redigere disse manuelt inne på hvert innlegg.
Likevel bør du ha satt innstillingene til “post name” da det er denne som funker best for SEO. Denne settingen vil automatisk generere gode permalinker, men du må likevel justere dem av og til.
Tips #8 – Linker (til den store verden…)
Jeg anbefaler alltid å linke fra bloggen din til gode kilder som du liker. Google kommer til å belønne deg for å linke til andre sider av høy kvalitet.
Når du leter etter bilder og/eller infographics bør du alltid sjekke hvor de stammer fra. Dette gjør du for å kvalitetssikre opphavet, slik at du ikke forer leserne dine med dårlig informasjon.
Du bør også naturligvis legge til flere interne linker, og promotere deg selv. Dette bør være til noe som er relatert til det du skriver om.
- Øker tiden leserne bruker på bloggen: Hver interne link som leserne dine klikker på, fører til at de bruker mer tid. Og det er et pluss! Det er best å plassere disse linkene i andre halvdel av innlegget, eller helt mot slutten. Husk at average time on site er en av de 5 faktorene som Google favoriserer mest. Men det er veldig viktig at det du linker til er relatert til innholdet i innlegget. Hvis ikke blir du straffet av leserne på sikt.
- Googles algoritme favoriserer nøkkelord i internlinker: Når du skaper en internlink, vær sikker på at du bruker nøkkelordet/frasen i anker-teksten. Dette blir lagt merke til av Google med et plusstegn i margen. Det beste er å bruke hele tittelen til innlegget det linkes til som anker-tekst.
Du bør absolutt inkludere en strategisk, godt plassert internlink i siste avsnitt av innlegget. Denne linken klikkes på 500%(!) mer enn “Related posts” som ofte dukker opp under blogginnleggene.
Tips #9 – Lister
Alle elsker lister og disse gjør det bedre enn alle andre innlegg. Enkelt og greit. Prøv å bruk lister så ofte som mulig.
Grunnen til dette er (sannsynligvis) at lister gjør det veldig enkelt å komme til poenget. De fleste som søker etter noe på Google har et problem. Og dette problemet vil de løse så snart som mulig. Det gjøres best ved å finne et listeinnlegg.
På grunn av dette holder blogginnlegg som er basert på lister lengre på leserne enn andre innlegg.
Tips #10 – Statistikk.. Pack it up, pack it in!
Jeg anbefaler deg å bruke statistikk der det kan brukes. Men ikke gjør den for komplisert. Gjør den lettspiselig og pakk den gjerne inn i et delikat omslag.
Statistikk finner du overalt på nettet. Du finner spesielt mye bra i undersøkelser om det som innlegget ditt omhandler. Jeg har, som du ser, brukt mye statistikk i dette innlegget allerede.
Det viktigste her er å alltid backe up statistikken ved å vise til kilder. På denne måten vil du over tid bygge et tillitsforhold til leserne dine. Målet er at DU blir en autoritet innenfor ditt felt.
Det er også mulig å skrive dine egne statistikkinnlegg (gjøre egne undersøkelser). Dette kan være en fantastisk måte å skaffe backlinks på, som Google vil belønne deg for.
Tips #11 – Bilder + blogg = SANT
Det kommer helt sikkert ikke som en overraskelse, men bilder hører virkelig hjemme i et blogginnlegg. Ikke bare bilder, men også videoer og infographics.
Moz sjekket opp hva slags medier som skaffer flest backlinks. Blogginnlegg som er listebasert og inneholder både bilder og videoer viste seg å dominere backlink-statistikken.
Det er relativt enkelt å gjøre litt research og lage et listeinnlegg av høy kvalitet ut fra dette. Det som derimot kan være litt vanskeligere, er å bruke bilder og videoer slik at de genererer backlinks.
Her er noen teknikker som proffe bloggere bruker for å gjøre innleggene sine visuelt innbydende:
- Bruke grafikk og charts for å visualisere stats: Se etter undersøkelser og studier på det du skriver om. Mange av disse har charts som du kan bruke så lenge du linker til siden som gjorde undersøkelsen.
- Ta med YouTube-videoer i ditt innlegg: Du kan selvsagt lage din egen. Men du kan også bruke en førsteklasses film fra en kilde med gode referanser. Husk å bare velge filmer med gode tilbakemeldinger (mange flere tomler opp enn ned.)
- Ta med tweets med bilder relatert til det du skriver om: Twitter er en bildekatalog av dimensjoner. Du finner garantert noe du kan bruke. Det er også mye billigere enn å kjøpe fra image stocks.
Dette vil hjelpe til med å gjøre ditt innlegg visuelt innbydende. Husk å gjøre bloggen din behagelig å se på!
Tips #12 – Social. Spre det glade budskap!
Overalt på PassiveInnteker.no vil du se denne i venstre marg. Det er for å gjøre det enkelt for leserne å dele innleggene på bloggen.
Sosial deling (må ikke forveksles med sosial dumping) er noe som er gull verdt for alle bloggere. Det er en like viktig leserfaktor som å ranke høyt på Google.
Derfor vil du alltid gjøre det enkelt for leserne dine å dele innleggene du skriver. Det gjøres best ved å installere en plugin som tar hånd om det for deg. Jeg bruker Shareaholic, men det finnes mange der ute.
Du bør også vise til profilene dine på sosiale medier. Her anbefaler jeg å ikke ha for mange. Twitter og Facebook holder i massevis.
Tips #13 – Tidløst content som aldri går ut på dato
Mange bloggere skriver om det som skjer i dag, og som blir historie i morgen. Dette funker naturligvis for noen, så det finnes ingen fasit.
Men de fleste profesjonelle bloggere holder seg til å skrive innlegg som aldri går ut på dato.
Dette betyr ikke at du slipper å gå inn å endre innleggene med jevne mellomrom. Det er noe du bør gjøre.
Likevel anbefaler jeg at temaet i innlegget bør være noe som er like aktuelt om 2 år. Et godt blogginnlegg blir aldri gammelt.
Takk for at du tok deg tiden til å lese dette innlegget. Jeg håper du har hatt nytte av det og at det hjelper deg på ferden med din egen blogg!
Dersom du liker det du finner på Passive Inntekter, husk å registrere deg. Jeg blir også glad om du tar kontakt med meg dersom jeg kan hjelpe deg. Enten du har din egen blogg eller har valgt en annen vei. Hva har du lært av dette innlegget og kanskje enda mer viktig; hva har du IKKE lært?
2 thoughts on “13 tips som skaffer DIN blogg flere lesere [Infographic]”
Pingback: 9 gode råd til det perfekte CV oppsett - Søknad og CV
Pingback: 5 tips for å finne nøkkelord til ditt blogginnlegg (SEO)