Jeg startet denne bloggen i desember 2015, etter å ha bestemt meg for at jeg skal lykkes med passive inntekter. Jeg ville finne ut hva som funker og hva som ikke funker. Mest av alt ville jeg dele denne informasjonen med dere. Noe av det som ikke funker er å ikke bruke tid på å lete etter riktig nøkkelord.
Nå, cirka ett år senere (oppdaterer innlegget), har jeg lært utrolig mye. Jeg kjenner nesten ikke igjen meg selv. Men fortsatt mangler det maassssse før målet er nådd.
Ting jeg ikke hadde hørt om før inntil ett år siden:
- SEO
- Keyword / Nøkkelord
- Bounce Rate
- PPC / CTR / CPC
- Adwords / Adsense
Og maaaaange flere.
Men nå har jeg kommet dit at jeg ikke bare vet hva keyword/nøkkelord er for noe, men også hvordan det funker.
Til å begynne med gjorde jeg 0 – NULL – research før jeg skrev et blogginnlegg. Og det gikk som det måtte gå. Jeg har nå endret taktikken, og ønsker å dele dette med dere.
Å lete etter det magiske nøkkelordet kan være en fortvilende reise som aldri ender. Det er en utrolig viktig jobb, men også tidkrevende dersom du ikke er heldig og treffer blink til å begynne med. Ved å bruke disse tipsene kan du korte ned på tidsbruken for å få et bedre resultat.
Det er ekstremt viktig å gjøre et solid stykke arbeid før du begynner å skrive. Visse nøkkelord har du ikke sjans til å ranke på som fersk blogger, derfor er det viktig at du velger riktig. Dersom du ikke vet hva et nøkkelord eller keyword er, ta en titt her 🙂
Verktøy du trenger til DIN research
Det finnes nok av nettsider som hjelper deg med å finne riktig nøkkelord/søkeord. Ved å bruke en av disse tjenestene får du svar på ting du må vite, som for eksempel hvor mange som søker på akkurat det nøkkelordet hver måned og hvem som linker til konkurrentene dine.
Google Adwords har en gratis “Keyword Research Tool”, og det finnes noen andre også som ikke koster penger. Likevel, du bør sette av noen kroner til en betalt tjeneste. Å gjøre research med en gratistjeneste er som å kjøre bil i blinde (nesten).
Alle profesjonelle bloggere brukere betalte research-verktøy. Okei, kanskje utenom rosabloggere…
De to beste tjenestene er Long Tail Pro og SEMRush. Min favoritt er SEMRush. Den finner du på SEMRush.com.
Det er hovedsakelig tre funksjoner hos SEMRush som er viktige å ta i bruk når du skal finne ditt nøkkelord.
1) Research på variasjoner
I SEMRush kan du taste inn hvilket som helst nøkkelord og du vil få frem en liste over alle variasjoner av ordet som har minst 10 månedlige søk på Google. Her kan du enkelt rangere fra høyeste til laveste søkevolum.
Du kan også rangere frasene etter høyest/lavest konkurranse.
Hvis du virkelig skal gå all in kan du bruke Export-funksjonen til å laste ned all informasjonen og legge den inn i et Excel-ark.
Dette er viktig fordi det er ofte slik at vi velger en variasjon av nøkkelordet, altså en frase.
Eksempelvis er det utrolig vanskelig å ranke høyt på “styrketrening”, men SEMRush hjelper deg til å forstå at du kanskje bør gå for “Styrketrening for nybegynnere”.
2) Konkurranseresearch på domene
Jeg anbefaler at du sjekker ut de 10 bloggene som er dine største konkurrenter. De har sannsynligvis populære innlegg som allerede ligger ute på temaer du ønsker å ranke på. Det som er viktig for deg er at disse har noenlunde lik domain authority (mer om det lenger ned), slik at du har muligheten til å ranke på det samme som de gjør.
Dette er det ekstremt viktig å gjøre før du angriper en blogosphere!
3) Sjekk dine rankings
Bruk litt tid på å sjekke dine rankings, og hva du ranker på. Sjekk hvilke poster som funker best og hvor du ranker høyest. Disse tingene kan du enkelt sjekke på SEMRush.
Og gjør det som funker for deg! Dersom du ser at en eller to av dine innlegg gjør det veldig bra, prøv å finn ut hva som skiller disse fra de andre og gjør mer av det.
Alt dette bør du gjøre med jevne mellomrom. I tillegg kan du bruke SEMRush til å sjekke dine backlinks og til research i forhold til Google Adwords. Bare husk at det kan ta noen dager før SEMRush “oppdager” dine nye backlinks. Ikke bli frustrert om du akkurat har skrevet et gjesteinnlegg på en blogg, men ikke finner backlinken umiddelbart.
To måleenheter du trenger å forstå (og bruke)
Når det kommer til keyword research så er det lett å bli overveldet og gå seg vill i jungelen av forskjellige tall og statistikker. Jeg anbefaler at du holder fokus på månedlig søkevolum og Google-resultater pr. nøkkelord (antall treff), mens resten kan du bare glemme.
1) Månedlig søkevolum
Søkevolum er tallet for antall søk på en/et spesifikk frase/nøkkelord pr. måned. Dette kan variere enormt, og mange nøkkelord kan ha tusenvis av søk pr. måned.
Mer spesifikke nøkkelord (såkalt long tail) har ofte mellom 10 og 900 månedlige søk.
Jeg anbefaler at du ser bort fra nøkkelord som har færre enn 50 månedlige søk. Rett og slett fordi interessen er for lav. Selv om du ranker nr. 1 i Google på et nøkkelord/frase med 10 månedlige søk, vil du bare ha ca. 3 klikk pr. måned fra organisk Google-trafikk.
Unntaket her er naturligvis om ordet/frasen er direkte knyttet til et produkt eller en tjeneste som du har.
Eksempelvis er det flere av mine innlegg som jeg føler at jeg må ha på Passive Inntekter, som ikke tilfredsstiller disse kravene. Det hadde vært unaturlig å ikke skrive dette innlegget for eksempel, selv om antall månedlige søk på teamet er veeeeldig lavt.
2) Antall Google-resultater
Når du søker på noe på Google, vil du umiddelbart se hvor mange resultater Google gir deg på ditt søk. “Passiv Inntekt” for eksempel, gir i skrivende stund 147,000 treff på Google.
Ved å bruke SEMRush får du også dette tallet for alle variasjonene av søkeordet ditt. Dette er viktig slik at du kan se hvordan konkurransen er fordelt.
Lavere antall treff = Lavere konkurranse = Enklere å ranke på førstesiden av Google!
En gang til…
Jeg har heldigvis lært meg å se på dette tallet nå, men i starten tok jeg ikke hensyn til det i hele tatt og det var mye vanskeligere å ranke høyt.
Nå som du kan å bruke månedlig søkevolum og antall treff i din egen research er du allerede laaangt foran tusenvis av andre bloggere.
Å vite hva du kan ranke på…
Nå som du er uteksaminert fra grunnskolen går vi videre til videregående for å identifisere hvilke nøkkelord/søkeord/fraser ditt domene kan ranke på.
Det er i hovedsak to teknikker for å finne ut av dette og når du mestrer dem har dine innlegg 60% sjanse for å ranke på førstesiden av Google. Dette resulterer i stabil, organisk Google-trafikk som etter min mening er den beste trafikken en blogg kan ha.
Domain Authority / domeneautoritet
Domain Authority (eller domeneautoritet på norsk, men det høres ikke så kult ut…) er et poengsystem fra 0-100 som viser hvilke sjanser en spesifikk nettside har til å ranke bra på Google.
Flere gode backlinks = Høyere domain authority = Større sjanse for å lykkes/bedre rankings
En gang til…
De fleste blogger av høy kvalitet og som har holdt på en stund vil ha en domain authority et sted mellom 30 til 45.
Passive Inntekter har faktisk i skrivende stund bare 5! Og CNN har 98. Men jeg forventer at Passive Inntekter kommer til å klatre de neste månedene som følge av flere, gode backlinks.
Du kan sjekke din domain authority på OpenSiteExplorer.org.
Hva du kan sikte deg inn på…
Her er en helt basic oversikt over hvilke nøkkelord du kan regne med å ranke på (og derfor bør satse på) i forhold til domain authority og antall treff/søkeresultater på Google.
- Domain Authority mindre enn 30 =
Nøkkelord med mindre enn 50,000 treff på Google - Domain Authority mellom 30 – 35 =
Nøkkelord med mindre enn 100,000 treff på Google - Domain Authority mellom 36 – 40 =
Nøkkelord med mindre enn 250,000 treff på Google - Domain Authority mellom 41 – 45 =
Nøkkelord med mindre enn 500,000 treff på Google
Du tenker kanskje at dette høres litt tørt og kjedelig ut, og jeg skjønner hva du mener. Men det er veldig viktig å vite hva du kan ranke på før du begynner med noe, hvis ikke ender det opp med at du blir skuffet og kanskje i verste fall at du gir opp.
Uavhengig av hva du skriver om på din blogg, eller hvordan den er bygget opp, så er det viktig å ha litt greie på disse tingene. Det er kjipt å “kaste bort tiden” på å skrive en 2,000 ord lang post som ingen kommer til å lese fordi siden din aldri ranker.
Jeg anbefaler at du skriver minst 70% av alle dine innlegg med nøkkelord og på temaer som oppfyller disse kravene. Det gjør at bloggen din enklere vil ranke og at du vil bruke kortere tid.
De resterende 30% kan du skrive på mer konkurranseutsatte nøkkelord og temaer med flere treff på Google. Hvis du er virkelig smart pakker du inn disse innleggene som en freebie til alle som registrerer seg på e-mail-listen din (ja, jeg skal gjøre dette snart…).
Topic Authority / temaautoritet
Av og til synes jeg det er dritvanskelig å finne de riktige ordene på norsk. “Temaautoritet” høres ikke akkurat så fresht ut. Jeg bruker ofte derfor de engelske ordene – håper det er greit for deg!
Google tilegner såkalt topic authority til domener som har laget kvalitetscontent på et spesifikt tema som Googlebrukere konsekvent søker på.
La oss si at du skriver ett blogginnlegg hver dag i seks måneder. Da vil du kunne identifisere hvilke topics som ranker høyest og har mest trafikk. La oss si at du har en fitnessblogg, og kanskje oppdager at alle innleggene om ryggmuskulatur scorer høyere enn de andre. Det kan være en indikasjon på at Google har gitt disse innleggene topic authority.
Etter at du har identifisert dette bør du bygge videre på det og skrive innlegg rundt alle mulige variasjoner av nøkkelordet “ryggmuskulatur”.
Hvis du har en blogg allerede: Gå inn på statsene dine akkurat nå og sjekk om du kan finne noe som tyder på at noen av innleggene dine har topic authority.
To triks for å finne ditt nøkkelord
Det er i hovedsak to prosesser bloggere bruker for å finne riktig nøkkelord.
Tema
De fleste vet allerede hva de ønsker å skrive om. Dette kan være noe som er hot for tiden eller noe som er relatert til dine produkter/tjenester. Isåfall så vil undersøkelsene som vi gjør for å finne riktig nøkkelord være knyttet opp mot temaet du vil skrive om.
La oss si at du vet du trenger å skrive et innlegg om riktig kosthold for å bygge muskler. Det første du trenger å gjøre er å søke opp “kosthold” på SEMRush for å få en oversikt over alle variasjonene. Denne undersøkelsen resulterte i at du valgte deg ut en variasjon/frase som du vil bruke i din tittel. Den har et lavt antall treff på Google, noe som vi ønsker oss.
Kategori
Denne prosessen identifiserer temaer på blogginnlegg ved å gjøre research på en hel nisje-kategori. Den forrige prosessen (tema) krever at vi bare søker én gang på SEMRush, men ved å bruke kategori-prosessen må vi gjøre flere søk.
En eksempel på en kategori kan være sosiale medier.
Det første du bør gjøre er å kladde en liste med alle mulige nøkkelord rundt sosiale medier. Denne kan for eksempel inneholde Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, YouTube, Markedsføring på sosiale medier, Facebook Ads, Følgere på sosiale medier and so on.
Så går du over til å søke opp hvert av disse nøkkelordene på SEMRush.
Populære ord som dette vil sannsynligvis ha tusenvis av variasjoner. Det beste da kan være å eksportere alt i et Excel-ark (eller Google Spreadsheet). Deretter kan du sortere fra høyeste antall treff på Google til det laveste.
Selv om du har en høy domain authority så anbefaler jeg at du først sjekker ut de variasjonene med færrest antall treff på Google først. Du bør også slette alle nøkkelordene som har 0 treff på Google. Dette er sannsynligvis feil data.
Dette høres kanskje komplisert ut, men etterhvert vil det sitte i fingertuppene. Tenk at du er på skattejakt. Graver du lenge nok kommer du til gullet. Dersom du lykkes med å finne riktig nøkkelord, og lager et innlegg på dette som ranker øverst på Google kan det bety langvarig suksess for din blogg.
Tittel med utgangspunkt i nøkkelordet
Nå som du har en bestemt frase eller et bestemt ord (eller flere) som du ønsker å sikte deg inn på, er tiden kommet for å lage en klikkmagnet av en tittel. Å velge riktig nøkkelord hjelper deg med høyere rankings, og å skrive en fantastisk tittel hjelper deg med trafikk og klikk. Dersom det skjer, at lesere klikker mer på deg enn på andre, og innholdet i innlegget er så godt at de blir værende på siden og lese innlegget – da venter førsteplassen på deg.
4 essensielle tips for en best mulig tittel
Disse 4 tipsene er de viktigste når du skal lage din tittel og de som har størst påvirkning på dine rankings på Google.
#1 Begynn med et oddetall..
Dette har jeg skrevet om tidligere også, les gjerne innlegget mitt om hvordan din blogg får flere lesere. Det er et faktum at titler som begynner med et tall er klikket på 50% mer enn de som begynner uten et tall.
Dette har sammenheng med at folk elsker lister, fordi de enkelt kan scanne gjennom dem og finne de viktigste punktene raskt.
Ikke nok med det, men oddetall blir klikket på 20% mer enn partall.
Det er ikke slik at alle dine innlegg bør begynne med et oddetall, eller et tall for den saks skyld, men jeg anbefaler at 60% av innleggene dine er lister som begynner med et oddetall i headingen. Vi bør gi folket det de vil ha – og de elsker lister.
#2 Google kutter titler etter 57 karakterer…
Du bør enkelt og greit sørge for at du får sagt det du ønsker på færre enn 57 karakterer. Det er surt hvis Google kutter tittelen din og noe viktig informasjon uteblir som igjen kan påvirke trafikken.
Eksempel:
17 fantastiske tips for nøkkelord og SEO som alle ferske bloggere bør bruke
Denne har 75 karakterer (ja, mellomrom teller!) og vil se slik ut på Google:
17 fantastiske tips for nøkkelord og SEO som alle ferske
Dette er åpenbart ikke noe særlig, og vi ønsker derfor å passe på at vi ikke havner i denne fella. Når det er sagt så er det ikke verdens undergang med lange titler dersom det viktige i tittelen kommer frem.
Et alternativ til denne tittelen kunne vært:
17 enkle tips for nøkkelord og SEO som alle kan bruke
#3 Nøkkelordet må komme blant de seks første ordene
Titler som har nøkkelordet blant de seks første ordene i tittelen utkonkurrerer de som ikke har det. Dette har sannsynligvis sammenheng med at Google kutter titler etter 57 karakterer, siden de seks første ordene ofte er innenfor denne grensen.
Et (dårlig) eksempel ved bruk av nøkkelfrasen “markedsføring på Facebook”:
5 gode råd til deg som har markedsføring på Facebook
Et godt alternativ vil være:
5 tips for markedsføring på Facebook som passer for alle
Folk klikker helst på titler som har ordet de søker etter i seg. Det viser seg også at mange leser bare starten av titlene, og gjerne de første 6 ordene. Fordelene er mange og lærdommen er klar! Husk å lage plass til nøkkelordet ditt tidlig i tittelen.
#4 Bruk et power word som et superlativ i tittelen din
Et power word er akkurat det du tror det er: Et kraftig ord som gir tittelen din en ekstra boost og som fungerer som klikkmagnet.
Dette kan være ord som:
Beste, Tips, Gode, Enkle, Råd, Størst, Viktig, Essensielle.
Dette gjør tittelen din garantert mer klikkbar.
Før: 13 veier til et sunnere liv
Etter: 13 beste veier til et sunnere liv
Best, gode og gratis er de tre vanligste superlativene å finne i titler. Når det passer seg bør du også prøve å bruke en av de tre store i dine headinger. Never change a winning team .. !
Formelen for en klikkbar tittel ser med andre ord slik ut:
[Oddetall] + [Superlativ/Power word] + [Nøkkelord/Søkeord/Nøkkelfrase/Søkefrase]
En gang til…
Jeg håper du har fått svar på noe av det du lurte på da du klikket deg inn på dette innlegget. Dersom du har lest igjennom alt kan du mer enn 99% av andre bloggere om noe av det viktigste vi bloggere på kunne: Keyword Research.
Det aller viktigste du skal ta med deg videre er dette (dersom du nettopp har startet din blogg):
- Finn nøkkelord med færre enn 50,000 treff på Google og mellom 50 – 900 månedlige søk
Ved første øyekast kan det kanskje føles som mye jobb, og du tenker kanskje “hvorfor kan jeg ikke bare skrive om det jeg liker”? Det kan du selvfølgelig, men ønsker du at mange skal lese det du publiserer er du avhengig av trafikk og da kommer disse tipsene godt med.
Alt som er verdt noe her i livet krever innsats. Desto deiligere er det når du lykkes. Husk at det du gjør idag legger byggesteinene for resultatene som kommer i morgen.
Jeg er så takknemlig for at du tok deg tid til å lese innlegget. Er det noe du savner eller har du noen spørsmål? Bare legg igjen en kommentar under.
CRUSH IT!
/Trond
4 thoughts on “5 beste tips til riktig nøkkelord i ditt blogginnlegg (SEO)”
Pingback: Din første ebok! Tips før du begynner - Passive Inntekter
Pingback: E-bok - Min første e-bok og veien til utgivelse - Passive Inntekter
hvordan går prosjektet ditt? kan et nøkkelord med flere ord endres slik som ferie 5000 kroner, ferie til 5000 kroner, 5000 kroner på ferie, eller må den holdes helt konstant. I siste tilfelle vil man jo oppleve skrivefeil.
Min anbefaling er å konsentrere deg om ett nøkkelord, en skrivemåte. Eksempelvis “ferie 5000 kroner”. Google vil gjøre resten av jobben for deg slik at du ranker på relevante/nesten helt like nøkkelord. Lykke til! 🙂